Thursday 13 September 2012

Sakit Kepala / Migrain..boleh dicegah dan dirawat dengan supplement.

Harini aku tak de mood langsung nak wat keje opis..rakan sekerja aku pulak MC katanya migraine.Aku pulak kat opis ni betul-betul sakit kepala dari semalam lagi...

Sakit kepala dan migrain tu tak sama ke? dua-dua nya sakit..

Malas buat keje, aku pun ber'google' laa kejab nk release tension...

apa yg aku jumpa.... dlm blog drzubaidi katanya..

~Kira-kira 12-15% warga dunia iaitu seramai 28 juta orang, yang mengalami migraine ni..Simptom2 nya mungkin dimulakan seperti seolah-olah melihat percikan pancaran cahaya, kabur pandangan mata, rasa kebas di lengan atau kaki atau mungkin dimulai denagn perasaan resah tanpa dikutahui sebab nya..Akibatnya pengidap migrain akan merasa sakit kepala yang kuat dan berdenyut-denyut di sebelah kepala.(haa..macam aku ni) di ikuti denagn loya, muntah, dan amat sensetif pada cahaya dan bunyi bising..

Apa yang aku nak tekan kan kat sini, part yang paling aku suka..
~Saya ada membaca sebuah jurnal perubatan baru-baru ini, memberitahu bahawa amalan supplement vit B2, B6, b 12 dan asid folic dapat membantu mengurangkan kekerapan, tahap serius dan jangka masa kesengsaraan yang disebabkan migrain. Kajian yang dilakukan menunjukan pengambilan supplement itu telah mengurangkan kekerapan serangan migraine antara 30-50% jika di amalkan selama 3- 6 bulan.

Drzubaidi ada juga kongsikan antara vitamin B dan kesan kekurangan nya.

Vitamin B2 (Reboflavin) kesan kekurangannya ~ Penyakit ariflavinosis.  Simptom: merekah pada bibir, sangat sensitive pada cahaya matahari. Penyakit glossitis (radang pada lidah), kegatalan dan ruam pada kulit dan mungkin pada kemaluan, sakit tekak.

Vitamin B6 (Pyridoxine) kesan kekurangannya ~ Penyakit microcytic anemia, simptom: kemurungan, kegatalan kulit,tekanan darah tinggi.

Vitamin B9(asid folic) kesan kekurangan nya ~ Penyakit microcytic anemia, Kekurangan pada wanita hamil mengakibatkan kecacatan bayi.

Penyakit macrocytic anemia,peripheral neuropathy (kerosakan saraf), mudah lupa dikalangan warga tua.

Vitamin B12 (cobalamin) kesan kekurangan nya ~ Penyakit Autoimmune pernicious anemia, Penyakit jiwa (mania dan psychosis)

Ada kajian yang menyebut pengambilan vitamin B2(Riboflavin) setiap hari akan mencegah migrain. B2 sbnrnya dipelukan oleh sel tubuh untuk menjana tenaga. Jika tenaga yang diperolehi tidak mencukupi akibat ' mitochondria' yang menjadi 'powerhouse' tidak mendapat vitamin itu, kekurangan tenaga ini lah akan menyebabkan migrain.

Ok maklumat lanjut boleh lawat blog beliau drzubaidi. Terima kasih dr kerana berkongsi info ini.


B- Complex dari jenama Shaklee. Kenapa?


Ia mengandungi Sistem Penyerapan Bioaktif~Asid folik tambahan dan vitamin B penting tidak mudah diserap. Oleh itu, Shaklee berjaya menghasilkan kandungan asid folik yang unik serta boleh membuatkan zat makanan lebih mudah diserap dan teknologi berpaten ini eksklusif untuk Shaklee. ~Mudah di telan. ~Mengandungi kesemua 8 Vitamin B yang penting termasuk 100% Nilai Harian biotin



Bagaimana memilih B kompleks terbaik..Antaranya mestilah ada ciri-ciri berikut:

1-mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B - B1,B2,B3,B5,B6,B12, asid folik dan biotin sebagaimana 
    dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada amsa yang sama)
2- Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
3- Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3, dan B12 tidak terlalu besar.
4- Elakkan pengambilan B complex yang menawarkan rumusan larut air (sustained release)

~~Lepas ni jom amalkan pengambilan vitamin B Kompleks...


These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Sebarang Pertanyaan boleh hubungi saya...Jangan malu, Jangan segan...

Hubungi Mesra Pelanggan Anda:

PM: SufiahNoor Nordin
SMS|WhatsApp: 0192262939
email:nsufiah@gmail.com



No comments:

Post a Comment